HYDROTHERAPIE

Bij hydrotherapie wordt er in het water getraind met de hond. Het water stimuleert de bloedsomloop, vergroot de gewrichtsbeweging en verlicht eventuele pijnlijke gewrichten.

De opwaartse druk van het water zorgt ervoor dat gewrichten veel minder worden belast dan bij lopen op land. Door gebruik te maken van de weerstand die het water biedt, kunnen spieren, gewrichten en de conditie op een verantwoorde en effectieve manier getraind worden.

Aquatrainer

Voor hydrotherapie wordt er gebruik gemaakt van een aquatrainer, dit is een roestvrijstalen bak gevuld met warm water. Door gebruik te maken van de aquatrainer kan de hond gecontroleerd bewegen. De hoogte van het water, de snelheid van de loopband en de temperatuur van het water zijn variabel en onafhankelijk van elkaar in te stellen. Deze variabelen zijn samen met de tijdsduur van de training meetbaar zodat voor elke hond een ideaal trainingsprogramma samengesteld kan worden.

Voor wie?

De aquatrainer heeft grote voordelen voor honden met blessures, na een operatie aan het bewegingsapparaat, bij verlammingen en voor senior honden. Bij honden die kreupel zijn, een aandoening hebben of moeten revalideren na een operatie zorgt de aquatrainer voor de optimalisatie van het looppatroon. De aquatrainer kan in een vroeg stadium na blessure of operatie worden in gezet. Voor sport- en werkhonden biedt de aquatrainer de mogelijkheid blessures te voorkomen en prestaties te verbeteren. Voor senioren honden is het vooral zinvol om de mobiliteit te ondersteunen. In de aquatrainer wordt gecontroleerd, veilig en onbelast bewogen en zorgt ervoor dat de hond weer het plezier terug krijgt in het bewegen.

Hydrotherapie kan zinvol zijn bij de volgende aandoeningen:

• Slijtageklachten (artrose)

• Rugklachten zoals spondylose, lumbosacrale instabiliteit, hernia

• Spier-, pees- en gewrichtsblessures

• Na operatie (oa. LPA, LPC, TPLO, kop/hals resectie en fracturen)

• Aangeboren/erfelijke afwijkingen (HD, ED, patella luxaties)

• Verlammingsverschijnselen

• Kreupelheden zonder oorzaak